
Strategie & Nextgen
Hoe geef je als derde generatie het stokje door, zonder het familiegevoel kwijt te raken?
Bij een familiebedrijf in de bouwsector ontstond de wens om opvolging niet als vanzelfsprekendheid te behandelen, maar als een bewuste, gedragen keuze voor de vierde generatie. Met dertien (klein)kinderen tussen de 12 en 28 jaar en vier actieve aandeelhouders uit generatie drie, speelde de vraag:
Hoe behouden we onze familiewaarden én ontwikkelen we leiderschap voor de toekomst?
De Opdracht
Kruithof & Partners werd gevraagd om de familie te begeleiden in het ontwerpen van een heldere en gedragen route voor talentontwikkeling en eventuele opvolging, zonder druk en mét ruimte voor ieders eigen pad. Geen standaardoverdracht, maar een traject dat eigenaarschap, familieband en professionele ontwikkeling verbindt op een energieke en inspirerende manier.
De Aanpak
We doorliepen een zorgvuldig traject met:
-
Persoonlijke gesprekken met de aandeelhouders en kinderen
-
Visualisatie van kernwaarden en geschiedenis
-
Ontwikkeling van een routekaart: Expeditie Nextgen in samenwerking met Adri van Geldere
-
Ontwerpen van een leiderschapsprogramma voor de vierde generatie in samenwerking met Hogeschool WINDESHEIM, expertisecentrum Familiebedrijven en Keyminds.
-
Begeleiding van het onderlinge gesprek over verwachtingen, ruimte, vrijheid en betrokkenheid
-
Coaching op maat
-
Meerjaren programma op maat waarin alle persoonlijk en zakelijke thema's aan bod komen in combinatie met teambuildingsactiviteiten.
De resultaten
-
Een gedeelde visie op opvolging en betrokkenheid
-
Een helder en uitnodigend kader voor de 4e generatie, inclusief ruimte voor eigen keuzes
-
Versterking van onderlinge samenwerking tussen de familie en aandeelhouders
-
Versterking van persoonlijkheid, talenten en competenties
-
Borging van de familiewaarden in een visuele praatplaat
-
Meer rust, helderheid en vertrouwen in de toekomst
